Biology Education

Department of Biology | Lund University

Hur unik är undervegetationen i pilskogar

I Vombsjösänkans pil- och poppelpark (VPP) odlas dessa båda trädslag i parcellförsök av varierande storlek. De båda trädslagens kronskikt är helt olika. Poppeln har mycket stora blad, upp till 30 cm i diameter, men relativt få. Pilen har långsmala, spetsiga blad och relativt många. Trots ungefär samma bladtäckning silar mycket mer ljus ner genom ett pilträdskronskikt än genom ett poppelkronskikt. Detta gör att markfloran i de båda skogstyperna blir helt olika. De enstammiga pilskogarna i VPP är i stort sett unika för Sverige men än så länge har ingen analyserat deras undervegetation. Det är möjligt att göra tidsserier på VPP och jämförelser med poppelodlingars undervegetation. Själva poppel- och pilträdens utveckling och produktionsförmåga samt dess upptag av koldioxid mäts och analyseras i detalj av SLU.

Intresserade studenter kan kontakta Lars Christersson vid SLU (Lars.Christersson@slu.se)

May 2, 2023

This entry was posted in

Biology Short projects